Meny
Kundvagn
Summa varor
0 kr
Moms tillkommer med
0 kr
Totalt att betala
0 kr

OM OSS

Berlex grundades 1970 av Thomas Bergendahl som då var 25 år. Thomas råkade köra på en vägarbetslampa på kontinenten och blev förbluffad av lampans goda kvalitet. Han kontaktade den amerikanska tillverkaren vilket leder till att han får rätten att sälja lampan i Sverige. Kunderna hade inte sett något liknande och försäljning tog så småningom fart.

1978

Vi börjar hyra ut mobila trafiksignaler redan 1975 men inser att marknaden
kräver utveckling och 1978 börjar vi tillverka våra egna trafiksignaler.
Fyra år senare introducerar vi fordonsstyrda signaler på marknaden.
Nu är det trafiken som styr flödet för grönt och rött ljus tack vare radarteknik.

1983

Vi introducerar sidomarkeringsskärmen i Sverige under namnet Se-bra-flex.
Skärmen blev senare en nationell standard som används än idag.

1986

Tillsammans med Vägverket i Arlöv introducerar vi marknadens första Megatavla.
Tidigare har man bara haft den traditionella vägmärkesvagnen men nu krävdes
det tydligare medel för att uppmärksamma bilisterna om att körfältet förändras.

1997

Vi börjar vi återvinna vägmärken med hjälp av vår Hydrostripper. Istället för
att smälta ner hela skylten så introducerade vi ett revolutionerande koncept
där man med hjälp av vatten fräser bort den gamla reflexen för att sedan
lägga på en ny. Gammal skylt blir som ny igen.

1998

Vi får ut de första Miniguard (temporär stålbarriär) på det svenska vägnätet.
Miniguard och Varioguard visar sig vara två mycket bra alternativ till dem
traditionella betongbarriärerna. Stålbarriärerna ökar effektiviteten i logistik: 
Snabbare att ställa ut, förflytta och plocka hem vilket leder till mindre exponering
av personal på vägen vilket ökar säkerheten.

2000

Vi introducerar vi TMA Skorpionen! Det första TMA’t på den svenska marknaden
som lever upp till den nya standarden NCHRPR-350 som gäller än idag.
Säkerhet på högsta nivå! Vi ansökte även om tillåtelse att montera vårat
TMA på traktor. Ansökan lämnades in hos Vägverket år 2000 och beviljades
av Trafikverket 2010! Man måste ha tålamod...

2005

Multifas introduceras och våra trafiksignaler blir ännu smartare. Istället för att bara
kunna använda två signaler kan vi nu styra upp till åtta signaler samtidigt.

2006

Vi var först med att introducera TMA-trailer. Ett smidigt alternativ när man inte vill
montera ett fast TMA på sitt fordon. Nu räcker det att endast koppla på TMA’t som
en ”släpvagn” och rulla ut på sitt jobb.

2010

Berlex drar igång på allvar i Stockholm och slår upp portarna till den
nya lokalen på Dumpervägen 6 i Länna industriområde söder om Stockholm

2015

Berlex i Kungälv bygger nya fräscha lokaler på Bilgatan 15B i Rollsbo
och även Berlex i Stockholm flyttar till större lokaler i Länna

2016

Echo Barrier introduceras som mobilt och effektivt bullerskydd för bl.a. fordonsbarriärer

2017

Vi är stolta över att presentera Skorpionen II -  Det första TMA-skyddet
som klarar MASH, världens hårdaste krav! Nu tillåten och godkänd i Sverige

2019

Trafiksignal R6 och BerlexConnect introduceras.
Nu kan du styra dina signaler från molnet, var du än befinner dig