Meny
Kundvagn
Summa varor
0 kr
Moms tillkommer med
0 kr
Totalt att betala
0 kr

Berlex grundades 1970 av Thomas Bergendahl som då var 25 år. Thomas råkade köra på en vägarbetslampa på kontinenten och blev förbluffad av lampans goda kvalitet. Han kontaktade den amerikanska tillverkaren vilket leder till att han får rätten att sälja lampan i Sverige. Kunderna hade inte sett något liknande och försäljning tog så småningom fart.

Genom att kombinera innovation med egen design och tillverkning kommer det alltid nya och intressanta produkter från oss. Nedan finns ett axplock av produkter genom åren:

 
1975 Mobila trafiksignaler

Vi börjar att hyra ut mobila tidsstyrda trafiksignaler och 1978 börjar vi tillverka våra egna trafiksignaler. Fyra år senare introducerar vi fordonsstyrda signaler på marknaden. Nu är det trafiken som styr flödet för grönt och rött ljus tack vare radarteknik.


 

1983 Berlex introducerar sidomarkeringsskärmen

Berlex introducerar sidomarkeringsskärmen som blev en nationell standard som används än idag.



1986 Marknades första Mega-tavla

Tillsammans med Vägverket i Arlöv introducerar vi marknadens första Megatavla. Tidigare har man bara haft den traditionella vägmärkesvagnen men nu krävdes det tydligare medel för att uppmärksamma bilisterna om att körfältet förändras.


 

1997 Vi börjar återvinna vägmärken

Vi börjar återvinna vägmärken med hjälp av vår Hydrostripper. Istället för att smälta ner hela skylten så introducerade vi ett revolutionerande koncept där man med hjälp av vatten fräser bort den gamla reflexen för att sedan lägga på en ny. Gammal skylt blir som ny igen.


 

1998 Barriär Miniguard

Vi får ut de första Miniguardbarriärerna  på det svenska vägnätet. Miniguard och Varioguard visar sig vara två bra alternativ till de traditionella betongbarriärerna. Stålbarriärerna ökar effektiviteten i logistik: 2400 m på 12 lastbilar.


 

2000 TMA Skorpionen

Vi introducerar TMA Skorpionen, det första TMA’t på den svenska marknaden som lever upp till den nya standarden NCHRPR-350 som gäller än idag. Vi ansökte om tillåtelse att montera vårat TMA på traktor. Ansökan lämnades in hos Vägverket år 2000 och beviljades av Trafikverket 2010. Man måste ha tålamod...


 

2005 Multifas

Multifas introduceras och våra trafiksignaler blir ännu smartare. Istället för att bara kunna använda två signaler kan vi nu styra upp till åtta signaler samtidigt.
 


2006 TMA-trailer

Vi är först med att presentera TMA-trailer. Ett smidigt alternativ när man inte vill montera ett fast TMA på sitt fordon. Nu räcker det att koppla på TMA’t som en ”släpvagn” och rulla ut på vägen.


2010 Berlex drar igång på allvar i Stockholm

Berlex drar igång på allvar i Stockholm och slår upp portarna till den nya lokalen på Dumpervägen i Länna industriområde söder om Stockholm.


 

2015 Berlex bygger nytt i Rollsbo

Berlex i Kungälv bygger nya fräscha lokaler på Bilgatan 15B i Rollsbo


 

2016 Echo Barrier bullerskydd

Echo Barrier blir en del av vårt sortiment. Ett mobilt och lättinstallerat buller- och insynsskydd för bl.a. fordonsbarriärer.


 

2019 R6 - Trafikljus i molnet

Vi är stolta att presentera vårt nya trafikljus R6. Nu kan du övervaka signalerna var du än befinner dig i världen med din smartphone, dator eller surfplatta