Meny
Kundvagn
Summa varor
0 kr
Moms tillkommer med
0 kr
Totalt att betala
0 kr

Det började med en vägarbetslampa i alperna

Det började i de schweiziska alperna i början av 1970-talet med upptäckten av en nästintill okrossbar  vägarbetslampa av amerikanskt märke. Thomas Bergendahl som då var 25 år råkade köra på en vägarbetslampa och blev förbluffad av lampans goda kvalitet. Han skrev till den amerikanska tillverkaren och frågade om de behövde någon i Sverige som sålde dylika lampor. -"Jag fick ett positivt svar och hade vid mitt första säljbesök en förhoppning om att sälja ett tiotal stycken. Men efter demonstration av lampan gick jag hem med en order på 200 stycken och på den vägen är det... jag var fast och företaget Berlex såg dagens ljus" säger Thomas. 

 

Idag består sortimentet av bullerskydd, barriärer, ljuspiltavlor, TMA, digitala skyltar, fordonsutmärkning, trafiksignaler, staket/stängsel, lampor och lyktor, hinder och skydd med mera. I många fall helt kundunika. Men hur har det sett ut genom åren? 

1970-tal: Mobila trafiksignaler

Vi börjar att hyra ut mobila tidsstyrda trafiksignaler och 1978 börjar vi tillverka våra egna trafiksignaler. Fyra år senare introducerar vi fordonsstyrda signaler på marknaden. Nu är det trafiken som styr flödet för grönt och rött ljus tack vare radarteknik.



1980-tal: Premiär för sidomarkeringsskärmen och Megatavlan

1983 introducerar vi sidomarkeringsskärmen som blev en nationell standard som används än i dag. 1986 introducerar vi marknadens första Megatavla tillsammans med Vägverket i Arlöv. Tidigare har man bara haft den traditionella vägmärkesvagnen men nu krävdes det tydligare medel för att uppmärksamma bilisterna om att körfältet förändras.


"1983 introducerar vi sidomarkeringsskärmen 

som blev en nationell standard som används än idag"

 

1990-tal: Återvinning och miljö i fokus

1997 börjar vi återvinna vägmärken med hjälp av vår Hydrostripper. Istället för att smälta ner hela skylten så introducerade vi ett revolutionerande koncept där man med hjälp av vatten fräser bort den gamla reflexen för att sedan lägga på en ny. Gammal skylt blir som ny igen. 1998 får vi ut de första Miniguard-barriärerna  på det svenska vägnätet. Miniguard och Varioguard visar sig vara två bra alternativ till de traditionella betongbarriärerna. Stålbarriärerna ökar effektiviteten i logistiken: 2400 m på 12 lastbilar jämfört med 2400 m betongbarriär på 88 lastbilar.

"2400 m betongbarriär på 88 lastbilar eller 2400 m

VarioGuard på 12 lastbilar? Var snäll mot miljön - välj stål "

 

 

 

 

 

 

 

2000-tal: TMA, trailer och Multifas

Vi introducerar TMA Skorpionen, det första TMA’t på den svenska marknaden som lever upp till den nya standarden NCHRPR-350 som gäller än idag. Vi ansökte om tillåtelse att montera vårat TMA på traktor. Ansökan lämnades in hos Vägverket år 2000 och beviljades av Trafikverket 2010. Man måste ha tålamod...2005 introduceras Multifas och våra trafiksignaler blir ännu smartare. Istället för att bara kunna använda två signaler kan vi nu styra upp till åtta signaler samtidigt. 2006 presenterade vi den första TMA-trailern. Ett smidigt alternativ när man inte vill montera ett fast TMA på sitt fordon. Nu räcker det att koppla på TMA’t som en ”släpvagn” och rulla ut på vägen.

"2006 presenterade

vi den första TMA-trailern"



 

 

 

 

 

 

 

2010-tal: Vi bygger nytt, flyttar, säljer smarta bullerskydd och trafiksignaler

2010 drar Berlex igång på allvar i Stockholm och slår upp portarna till den nya lokalen i Länna industriområde söder om Stockholm. 2016 byggs vår fina anläggningen om 3800 kvm på Bilgatan 15 i Rollsbo Industriområde. Här finns kontor, tillverkning, teknik, produktutveckling, lager med mera.

  
2016 tar vi in Echo Barrier i sortimentet. En bärbar akustisk barriär som ger mycket bra brusreducering och absorption. Den blir snabbt omtyckt tack vare sin bullerdämpning, lätta vikt (5,5 kg) och enkla montering. 2019 blir vi stolta innovatörer av den nya generationens trafiksignaler: Trafiksignal R6. Signalen styrs med vår molntjänst Berlex Connect och innebär att du kan starta och ha kontroll på dina signaler var du än befinner dig i världen. Så länge du har tillgång till internet, en mobil, dator eller surfplatta.


2020-tal: Vi byter VD och fler molnstyrda produkter tar plats