Kundvagn
Summa varor
0 kr
Moms tillkommer med
0 kr
Totalt att betala
0 kr

Det började med en vägarbetslampa i alperna

Det började i de schweiziska alperna i början av 1970-talet med upptäckten av en nästintill okrossbar  vägarbetslampa av amerikanskt märke. Thomas Bergendahl som då var 25 år råkade köra på en vägarbetslampa och blev förbluffad av lampans goda kvalitet. Han skrev till den amerikanska tillverkaren och frågade om de behövde någon i Sverige som sålde dylika lampor. -"Jag fick ett positivt svar och hade vid mitt första säljbesök en förhoppning om att sälja ett tiotal stycken. Men efter demonstration av lampan gick jag hem med en order på 200 stycken och på den vägen var det, jag var fast och företaget Berlex såg dagens ljus" säger Thomas. 

Gamla goda tiden

Redan på 70-talet började vi att hyra ut mobila tidsstyrda trafiksignaler och 1978 börjar vi tillverka våra egna fordonsstyrda signaler. Nu var det trafiken som styrde flödet för grönt och rött ljus tack vare radarteknik. Mycket har hänt sedan dess. Nu finns våra produkter i molnet och man kommer åt att administrera dem från vilken mobiltelefon eller dator som helst. Trafikljus från 70-talet

Vi har flyttar fokus från att vara en produktorienterad leverantör, till att bli ett globalt lösningsorienterat varumärke och vi har tagit ut riktningen för framtiden grundat på varumärkeslöftet ”Intelligent Traffic Systems”. Vi är och förblir ett företag som som drivs av vår passion att göra skillnad. Det viktigaste för oss är din säkerhet och vår vision är nollvisionen. Det här är en del av vår resa. Häng med och se hur det har sett ut genom åren.


Den första Megatavlan

Marknadens första Megatavla

1986 introducerar vi marknadens första Megatavla tillsammans med Vägverket i Arlöv. Tidigare har man bara haft den traditionella vägmärkesvagnen men nu krävdes det tydligare medel för att uppmärksamma bilisterna om att körfältet förändras. Under 80-talet introducerar vi också sidomarkeringsskärmen som blev en nationell standard som används än i dag. 

 

Återvinning och miljö i fokus

På 90-talet hade vi återvinning och miljö i fokus. Redan 1997 börjar vi återvinna vägmärken med hjälp av vår Hydrostripper. Istället för att smälta ner hela skylten så introducerade vi ett revolutionerande koncept där man med hjälp av vatten fräser bort den gamla reflexen för att sedan lägga på en ny. Gammal skylt blir som ny igen. I slutet av 90-talet får vi ut de första Miniguard-barriärerna på det svenska vägnätet. Miniguard och Varioguard visar sig vara två bra alternativ till de traditionella betongbarriärerna. Färre lastbilar kunde transportera fler stålbarriärer, spara på miljön och ökar effektiviteten i logistiken.


Miljö, återvinning och TMA på hjul

TMA på hjul

Vi introducerar TMA Skorpionen, det första TMA’t på den svenska marknaden som lever upp till den nya standarden NCHRPR-350 som gäller än idag. Vi ansökte om tillåtelse att montera vårat TMA på traktor. Ansökan lämnades in hos Vägverket år 2000 och beviljades av Trafikverket 2010. Man måste ha tålamod...2005 introduceras Multifas och våra trafiksignaler blir ännu smartare. Istället för att bara kunna använda två signaler kan vi nu styra upp till åtta signaler samtidigt. 2006 presenterade vi den första TMA-trailern. Ett smidigt alternativ när man inte vill montera ett fast TMA på sitt fordon. Nu räcker det att koppla på TMA’t som en ”släpvagn” och rulla ut på vägen.

"2006 presenterade vi det första krockskyddet på hjul - TMA-trailern

Nya huvudkontoret på Bilgatan

Vi bygger nytt

2010 drar Berlex igång på allvar i Stockholm och slår upp portarna till den nya lokalen i Länna industriområde söder om Stockholm. 2016 byggs vår fina anläggningen om 3800 kvm på Bilgatan 15 i Rollsbo Industriområde. Här finns kontor, tillverkning, teknik, produktutveckling, lager med mera.

  
2016 tar vi in Echo Barrier i sortimentet. En bärbar akustisk barriär som ger mycket bra brusreducering och absorption. Den blir snabbt omtyckt tack vare sin bullerdämpning, lätta vikt (5,5 kg) och enkla montering. 2019 blir vi stolta innovatörer av den nya generationens trafiksignaler: Trafiksignal R6. Signalen styrs med vår molntjänst Berlex Connect och innebär att du kan starta och ha kontroll på dina signaler var du än befinner dig i världen. Så länge du har tillgång till internet, en mobil, dator eller surfplatta.

Ny VD

Thomas lämnar över VD-rollen

Efter 48 år som VD lämnar Thomas Bergendahl, vår grundare och ägare  över stafettpinnen till Claes Johansson. VD-bytet är en del av vår nästa utvecklingsfas, de senaste åren har vi genomgått en förändringsresa – både affärs- och kulturmässigt. 

 

 

Uppkopplade produkter

Vi tar steget in i digitaliseringens värld

Vi har även tagit steget in i digitaliseringen genom att lansera flera initiativ på marknaden:

  • Trafiksignal R6+ som stöder både skyttelsignal och multifas
  • Övergångsställe till signal R6+
  • Kövarningssystem utan detektorer
  • Förvarnings-VMS, Hastighetspåminnare och andra VMS:er

Framtiden

Framtiden är minst sagt spännande! Utvecklingen går framåt och vi med den. Ibland springer vi lite före faktiskt. Så glöm inte att kika in hos oss då och då. Vi har alltid något spännande på gång.