Kundvagn
Summa varor
0 kr
Moms tillkommer med
0 kr
Totalt att betala
0 kr

Radarreflektorer ger extra säkerhet när du vistas på vägen

Trots att bilar idag har avancerade säkerhetssystem upptäcks inte alltid TMA-fordon. När radarreflektorer monteras på ett TMA-fordon möjliggör den för upphinnande fordons radarsystem att upptäcka eventuell fara för olycka. Bilen bromsas automatiskt om inte föraren reagerar och hastigheten sänks.  Sedan 2015 är det inom EU obligatoriskt att Forward Collision Warning (FCW) och Advanced Emergency Braking Systems (AEBS) monteras på tunga lastbilar. Motsvarande system för personbilar, AEB, kommer vara obligatoriskt inom EU på nya fordonsmodeller från 2022.

Radarreflektorer monterade på ett TMA

Drar nytta av AEBS teknologi

Genom att dra nytta av lastbilarnas AEBS teknologi går det att minimera risken för upphinnandeolyckor, och skapa en säkrare vägarbetsplats. Genom att montera radarreflektorer som på ett tidigt stadium kan uppfattas av upphinnande bilars radarsystem som varnas och vid behov aktiverar AEBS.
Radarreflektorn är baserad på den signalvåglängd som används av fordonstillverkarens radarsensorer.

Kontakta vårt säljteam


Radarreflektor produktbild

4 snabba frågor och svar

Hur fungerar det?

När radarreflektorerna är rätt positionerat på ett TMA-fordon skapas en radarreflektion som liknar en lastbil, alltså något som fordons objektbibliotek kan matcha mot. Följden av det blir att ett fordon med Forward Collision Warning (FCW) och Advanced Emergency Braking Systems (AEBS) ser och känner igen TMA-fordonet som en lastbil och systemet kan då varna föraren eller bromsa fordonet. 

 

På vilka TMA kan radarreflektorerna monteras?

Radarreflektorerna kan monteras på TMA Skorpionen, SafeStop och Verdegro.

 

För vem fungerar den? 

Den hjälper alla fordon som har ett radarsystem för kollisionsvarning och automatbroms att upptäcka och varna för TMA-skyddet.   

 

Vad händer när fara registreras? 

När ett fordon detekterat ett framförvarande fordon varnas först föraren om att det finns ett framförvarande fordon som i 
nuvarande hastighet och riktning kan innebära en kollision. Föraren varnas oftast med någon typ av ljud- eller ljussignal och 
om föraren inte väjer eller bromsar kommer fordonet att bromsa automatiskt.

 

Testade i England

Testerna visade att utan reflektorer, identifierades inte TMA-skydden i utfällt läge. De identifierades bara i uppvikt i transportläge. Med 2 st reflektorer monterade, så ökade chansen för TMA-skydden att identifierades som en bil även i utfällt läge. Testerna visade också att 2 st reflektorer är optimalt att montera då fler reflektorer inte gav någon fördel. Testerna utfördes vid tre tillfällen:

  • 26 februari 2021 på Amey Highways Depot i Chesterfield 
  • 21 april 2021 på King Highway Depot i Harborough
  • 19 maj 2021 på Olive Grove Depot i Sheffield

 

Vi utrustar våra egna arbetsfordon och andras

Vi utrustar alla våra vägarbetsfordon med radarreflektorer för att öka säkerheten kring vägarbetsplatser och skydda våra kollegor. Köper du TMA eller TMA-concept fordon av oss på Berlex kommer du att bli erbjuden den extra tjänsten att få dem monterade direkt. Självklart hjälper vi dig som redan har ett TMA-skydd (Skorpionen, SafeStop eller Verdegro).

 

PEAB först ut att satsa på reflektorer 

Som första entreprenadbolag i Sverige med dotterbolaget Lambertsson installerar PEAB radarreflektorer på samtliga påkörningsskydd som används i samband med vägarbeten. Läs mer om PEAB:s satsning här

 

 

Nyfiken på att veta mer?